جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پنج‌شنبه 04 مرداد 1403
پنج‌شنبه 04 مرداد 1403

-

1

کد خبر : 703

18 اردیبهشت 1402

سودمندترین موجود کره زمین را دریابیم

زنبور عسل
زنبور عسل، گرده افشانی
30 اردیبهشت برابر با 20 می در تقویم میلادی مصادف با روز جهانی زنبور است و بر ماست که با فرهنگ‌سازی و فعالیت خود از بتوانیم از تلفات این حشرات سودمند و مفید برای امنیت غذایی و بقای کره زمین جلوگیری و حامی این موجودات مفیدی باشیم که بیش از آنکه آن‌ها به ما نیاز داشته باشند ما به فعالیت آن‌ها وابسته‌ایم.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، از معدود موجودات کره خاکی که وجودش تنها سبب سود و منفعت برای انسان‌ها و زمین است از زنبورعسل می‌توان نام برد. همه تولیدات و ماحصل زندگی و فعالیت این موجود کوچک سودمند و سلامت‌محور است و زندگی او هنوز جزئی از اعجاز طبیعت به شمار می‌رود.

به گزارش بینا نیوز، تولیدات شفابخش این موجود که سبب مقاوم شدن سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها می‌شود و زیست مفید این موجود که امنیت غذایی دیگر موجودات را تضمین می‌کند به‌نوعی این حشره را در ردیف سودمندترین موجودات زمین قرار داده است.

روز 20 می در تقویم میلادی مصادف با 30 اردیبهشت‌ماه امسال، از سال 2018 توسط سازمان ملل متحد به پیشنهاد کشور اسلوونی به‌عنوان روز جهانی زنبور (World Bee Day) شناخته‌شده است. هدف این روز، یادآوری نقش زنبورها و سایر موجوداتی است که در

گرده‌افشانی گیاهان نقش دارند، به‌علاوه آگاهی­‌بخشی در مورد تهدیدهای فعالیت­­‌های انسانی برای این جانوران از فواید در نظر گرفتن چنین روزی است.

به گزارش مرجع خبری تحلیلی علمی آموزشی صنعت زنبورداری ایران، فرهنگ‌سازی محافظت از این حشرات زیبا و مفید که امنیت غذایی و بقای کره خاکی را تضمین می‌کنند، دیگر هدف این روز جهانی است. طی این چند سال، رویدادهای مختلفی توسط سازمان ملل متحد، سازمان غذا و کشاورزی و ارگان­های متعدد در کشورهای گوناگون برای معرفی این روز و اهمیت این‌گونه جانوری و مسائل مربوط به آن‌ها برگزارشده است.

انتخاب این تاریخ، به علت زادروز آنتون جانسا (Anton Jansa) است که پیشروی فن‌های زنبورداری مدرن در قرن هجدهم میلادی در اسلوونی بوده است. وی زنبورها را به خاطر توانایی‌شان در سخت کار کردن درحالی‌که نیاز به توجه کمی دارند، تحسین کرده و روش نوینی را برای مراقبت از این موجودات ابداع نموده است.

زنبورها و سایر حیواناتی که در گرده­‌افشانی گیاهان نقش دارند، مانند پروانه‌­ها، خفاش‌­ها و برخی پرندگان، نه‌تنها به‌طور مستقیم در زنجیره غذایی شرکت دارند، بلکه کلید حفظ تنوع زیستی هستند. درواقع می­‌توان آن‌ها را نگهبانان خطرات محیط­‌زیست دانست.

این گروه از جانوران، مورد تهدید فزاینده­ای در اثر فعالیت­‌های انسانی هستند. حشرات مهاجم، حشره­‌کش­ها، تغییر کاربری زمین­‌ها، بر هم زدن اکوسیستم و کشت و زرع‌­های تک گیاه باعث کاهش مواد مغذی در دسترس زنبورها شده و تهدیدی برای کلنی­‌های زنبور محسوب می­‌شود.

حدود 20 هزار گونه مختلف زنبور و ده نوع زنبورعسل در سراسر جهان وجود دارد. امروزه مشخص‌شده است که بیش از 90 گیاه برای گرده­افشانی به زنبورعسل وابسته هستند. علاوه بر اهمیت زیست­‌محیطی، زنبورها ازنظر اقتصادی هم بسیار ارزشمند هستند؛ به‌طوری‌که گفته می­‌شود در امریکا، گرده‌­افشانی زنبورعسل به‌تنهایی بالغ‌بر 14 بیلیون دلار در سال در زمینه کشاورزی ارزش دارد.

به گزارش بینا نیوز، نکته قابل‌توجه این است که در کنار موارد گفته‌شده، زنبورهای عسل به علت تولید عسل و سایر محصولات، ازجمله موم، بره‌­موم و گرده هم بسیار در اقتصاد اهمیت دارند. درنتیجه، در نظر گرفتن روزی خاص در تقویم برای برجسته کردن این‌گونه جانوری و مطرح کردن تهدیدهای حیاتی و مشکلات پرورشی در مورد آن‌ها، ازنظر زیستی و اقتصادی امری مفید و لازم بوده است./

یادداشت از مهدی رفائی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *