جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شنبه 06 مرداد 1403
شنبه 06 مرداد 1403

-

5

کد خبر : 850

18 اردیبهشت 1402

به حرمت زنبور عسل قیام کنیم

زنبورداری
زنبورداری
در ایران عزیزمان که دارای ذخایر غنی این حشره سودمند است و متأسفانه اکنون در تندباد بی‌توجهی‌ها، اسیر سم‌پاشی‌های بی‌رویه، خشکسالی، افزایش مرغ زنبورخوار و ده‌ها بلا و صدها مشکل دیگر شده، متولیان و موظفین و یکایک ما دلسوزان زنبورداری برای حفظ و حراست از این موجود عزیز قیام کنیم. بیاید زنبورعسل را ارج نهیم. بیایم هرکدام از ما فقط یک مترمربع گیاهان دارویی و شهدزا بکاریم. بیایید مرگ زنبورعسل برایمان مهم باشد. اولویت باشد و فقط از فواید او دم نزنیم بیایید شعار ندهیم. عمل کنیم.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، خداوند پس از آفرینش انسان «فتبارک‌الله احسن‌الخالقین» گفت و هر انسان با مشاهده فواید و شگفتی‌های زنبورعسل، قطعاً این ذکر شریفه را تکرار می‌کند. موجودی سراسر سودمند که نه‌تنها هیچ زیانی برای طبیعت و موجودات ندارد، بلکه حتی مرده این حشره قرآنی نیز دارای خواص دارویی و درمانی است. به‌جرئت این حشره سودمند در میان جانوران و مخلوقات پروردگار مفیدترین و عبرت آفرین‌ترین آفریده باری‌تعالی است.

 از معدود موجودات کره خاکی که وجودش همه باعث خیر و منفعت برای انسان‌ها و زمین است. همه تولیدات و ماحصل زندگی و فعالیت این موجود کوچک، سودمند و سلامت‌محور است و زندگی او هنوز جزئی از اعجاز طبیعت به شمار می‌رود.

به گزارش بینا نیوز، تولیدات شفابخش و عسل طبیعی این موجود که بنا بر فرموده قرآن کریم «شفاء للناس» نامیده شده، سبب مقاوم شدن سیستم ایمنی بدن و درمان و پیشگیری از ده‌ها بیماری‌ است.

زنبور شناسان با مطالعاتی که بر روی حشره انجام دادند به این نتیجه رسیدند که صبح‌ها گروهی از زنبورها که مأموران شناسایی گل‌ها هستند، از کندو بیرون می‌روند. مناطق مختلف پرگل را کشف کرده به کندو برمی‌گردند و به اطلاع بقیه می‌رسانند، حتی سمت و جهت آن را مشخص کرده و فاصله آن از کندو را نیز به اطلاع زنبورهای عسل هم‌کلنی می‌رسانند. زندگی و تقسیم‌کار شگفت‌انگیز آنان را جز در جوامع انسانی نمی‌توان یافت. هر دسته وظیفه‌ای خاص و ژنتیک تکامل‌یافته‌ای در راستای آن دارند. اینها داروسازان طبیعی خلقت و از بزرگ‌ترین اعجازهای آفرینش هستند.

ضامن بقای کره خاکی، حافظ تنوع زیستی، باعث بهبود کمی و کیفی تولیدات گیاهی و زراعی، سبب تنوع دانه‌ها و میوه‌ها، پاسداران محیط‌زیست و نگهبان امنیت غذایی موجودات زنده با گرده‌افشانی خارق‌العاده خود هستند. خدای من! این‌همه فایده علاوه بر سلامت محوری تولیدات، همه از حشره‌ای کوچک و زیبا که بزرگ‌ترین ضامن بقای کشاورزی و غذای ماست، اعجاب‌انگیز است.

روز (20 می) در تقویم میلادی مصادف با 30 اردیبهشت‌ماه، از سال 2018 توسط سازمان ملل متحد به پیشنهاد کشور اسلوونی به‌عنوان روز جهانی زنبور (World Bee Day) شناخته‌شده است. هدف این روز، یادآوری نقش زنبورها و سایر موجوداتی است که در گرده‌افشانی گیاهان نقش دارند، به‌علاوه آگاهی‌بخشی در مورد تهدیدهای فعالیت‌های انسانی برای این جانوران از فواید درنظرگرفتن چنین روزی است.

به گزارش بینا نیوز، فرهنگ‌سازی محافظت از این حشرات زیبا و مفید که امنیت غذایی و بقای کره خاکی را تضمین می‌کنند، دیگر هدف این روز جهانی است. طی این چند سال، رویدادهای مختلفی توسط سازمان ملل متحد، سازمان غذا و کشاورزی و ارگان‌های متعدد در کشورهای گوناگون برای معرفی این روز و اهمیت این‌گونه جانوری و مسائل مربوط به آن‌ها برگزارشده است.

انتخاب این تاریخ، به علت زادروز آنتون جانسا (Anton Jansa) است که پیشروی فنون‌ زنبورداری مدرن در قرن هجدهم میلادی در اسلوونی بوده است. وی زنبورها را به‌خاطر توانایی‌شان در سخت‌کار کردن درحالی‌که نیاز به توجه کمی دارند، تحسین کرده و روش نوینی را برای مراقبت از این موجودات ابداع نموده است.

زنبورها و سایر حیواناتی که در گرده‌افشانی گیاهان نقش دارند، مانند پروانه‌ها، خفاش‌ها و برخی پرندگان، نه‌تنها به طور مستقیم در زنجیره غذایی شرکت دارند، بلکه کلید حفظ تنوع زیستی هستند. درواقع می‌توان آن‌ها را نگهبانان خطرات محیط­زیست دانست.

این گروه از جانوران، مورد تهدید فزاینده­ای در اثر فعالیت­های انسانی هستند. حشرات مهاجم، حشره‌کش‌ها، تغییر کاربری زمین‌ها، بر هم زدن اکوسیستم و کشت‌وزرع‌های تک گیاه باعث کاهش مواد مغذی در دسترس زنبورها شده و تهدیدی برای کلنی‌های زنبور محسوب می­شود.

حدود 20 هزار گونه مختلف زنبور و ده نوع زنبورعسل در سراسر جهان وجود دارد. امروزه مشخص‌شده است که بیش از 90 گیاه برای گرده‌افشانی به زنبورعسل وابسته هستند. علاوه بر اهمیت زیست‌محیطی، زنبورها ازنظر اقتصادی هم بسیار ارزشمند هستند؛ به‌طوری‌که گفته می­شود در امریکا، گرده‌افشانی زنبورعسل به‌تنهایی بالغ‌بر 14 بیلیون دلار در سال در زمینه کشاورزی ارزش دارد.

به گزارش مرجع خبری تحلیلی علمی آموزشی صنعت زنبور عسل ایران، به جاست در روز جهانی زنبورعسل و گرده‌افشان‌ها که دنیا به سمت اتحاد برای محافظت از این حشره سودمند در جهت امنیت غذایی و حفظ آب‌وخاک پیش می‌رود، در ایران عزیزمان که دارای ذخایر غنی این حشره سودمند است و متأسفانه اکنون در تندباد بی‌توجهی‌ها اسیر سم‌پاشی‌های بی‌رویه، خشکسالی، افزایش مرغ زنبورخوار و ده‌ها بلای دیگر شده، متولیان و موظفین و یکایک ما دلسوزان زنبورداری برای حفظ و حراست از این موجود عزیز قیام کنیم. بیاید زنبورعسل را ارج نهیم. بیایم هرکدام از ما فقط یک مترمربع گیاهان دارویی و شهدزا بکاریم. بیایید مرگ زنبورعسل برایمان مهم باشد. اولویت باشد و فقط از فواید او دم نزنیم بیایید شعار ندهیم. عمل کنیم./

یادداشت:مهدی رفائی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *