جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شنبه 06 مرداد 1403
شنبه 06 مرداد 1403

-

19

کد خبر : 860

18 اردیبهشت 1402

صنعت زنبورداری بهترین پتانسیل دانش بنیان را دارد

زنبور عسل
زنبورداری
امید است در سالی که به نام تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامیده شده سیاستگذاران، تصمیم‌گیران و متولیان امر با درک و اهمیت‌دادن به پتانسیل‌های سلامت‌محور و اشتغال‌زای صنعت زنبورداری که در نوع خود منحصربه‌فرد و فرصتی ناب برای ایجاد ارزش‌افزوده، مزیت رقابتی و ثروت‌آفرینی ملی باتکیه‌بر پتانسیل‌های دانش‌بنیان است با حمایت همه‌جانبه از این صنعت و ارتقای جایگاه آن در سیاست‌های کلان کشور، گامی مثبت و ارزنده در تحقق شعار سال کشور بردارند.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، بهار به خاک ایران‌زمین رسیده است. سرزمین چهارفصل و موطن زنبورستان‌های زیبا. عمونوروز یکی‌یکی به باغ‌ها و صحراها سرمی‌کشد. لاروها، شفیره می‌شوند و نوزادان زنبورعسل از خوشه‌های کندو و از درخت‌ها آویزان شدند، بچه زنبورها سر از حجره بیرون می‌آورند و برای نخستین‌بار چشم روی دریچه پرواز باز می‌کنند و از آفتاب و شکوفه‌ها لذت می‌برند. انگار زندگی از همین‌جا آغاز می‌شود و شکوه عشق بر آدمی لبخند می‌زند.

به گزارش بینا نیوز، چه زیباست دنیای زنبورعسل، دنیایی که بر پایه عشق‌بازی با گل‌ها بنا شده و چه خوشبخت است زنبورعسل که حالا دنیا را سرشار از معشوق دوست‌داشتنی‌اش می‌بیند.

بوی «فرمون» در فضا می‌پیچد و زنبورهای نر عاشقانه‌ها رد ملکه را دنبال می‌کنند و دشت‌های پرگل ایران‌زمین با نسیم بهاری می‌رقصند.

زنبورداران، طلایه‌داران گرده‌افشانی، غبار زمستان از کندوها می‌روبند. عایق‌ها را جدا می‌کنند و لبخندی از رضایت می‌زنند. لبخندی برای پیروزی عبور از زمستان‌گذرانی موفق.

زنبورستان حال و هوای بهار و نو شدن می‌گیرد و لبخند زنبورداران از زیر کلاه توری، آغاز فصل امید و ایمان را نوید می‌دهد. امیدوارند تا در بهار با یک برداشت خوب خستگی زمستان طاقت‌فرسا را از تن بیرون کنند.

صدای وز، وز زنبورها دوباره در دشت می‌پیچد و شادمانه از بهار و گرمی دوباره دشت در گوش گل‌ها زمزمه عاشقانه سر می‌دهند و مست از شهد گل‌های بهاری میان گرده‌های طلایی غلت می‌زنند و بیهوش می‌شوند.

راستی بدون گرده‌افشانی این حشرات سودمند کجا می‌توانستیم بهاری به این زیبایی داشته باشیم؟

چه زیباست که تم امسال هم در جهان مد، رنگ بنفش است. رنگ محبوب زنبورعسل که چشم‌های عجیبش آن را بهتر میان طیف رنگ‌های ماوراء بنفش تشخیص می‌دهد. جشنشان را میان گل‌های اسطوخودوس، بنفشه، پونه‌سا و ارکیده آغاز می‌کنند و مست از شهد سنبل و یاس و شکوفه‌های زعفران در بهار غرق می‌شوند.

به گزارش عسلنا، بهار زیباترین رخداد شکوفایی و امید است و فصل دلبرانه عشق‌ورزی گل‌ها و زنبورها و رقص زیبای پروانه‌ها به شادمانی برآمدن شهد شیرین زندگی‌بخش از گل‌های باطراوت.

امید داشتیم که سال 1401 سرفصلی برای گشایش در امور زنبورداری باشد. صنعتی که با ده‌ها مشکل تلنبار شده در زیر سایه عافیت‌طلبی مسئولان و متولیان قامتش خمیده است. شوربختانه دیدیم که نه‌تنها مشکل خاصی از جمع معضلات زنبورداران حل نشد، بلکه تورم طاقت‌فرسا، گرانی نهاده و ادوات و مخارج، مالیات بر ارزش‌افزوده و مشکلات دیگری هم بر آن افزوده شد.

همه اینها نتیجه عدم توجه به این صنعت سلامت‌محور و زیربنای کشاورزی است. ماحصل عدم ارتقای جایگاه این صنعت در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت‌ها و عدم درک پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای این صنعت برای ایجاد مزیت‌های اقتصادی و ارزش‌افزوده.

همه اینها مولود عدم توجه به تولید محصولات سلامت‌محور و شفابخشی است که حتی در قرآن کریم نیز بدان اشاره شده، ولی موظفین و متولیان ما در فرهنگ‌سازی مصرف داخلی آن نیز مانده‌اند و درجا می‌زنند.

 به گزارش مرجع خبری تحلیلی علمی آموزشی صنعت زنبور عسل ایران، ناله از درد بسیار است و بهار جای یادآوری درد و رنج نیست. امیدواریم در این بهار طبیعت و در سالی که به نام تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامیده شده است، مسئولین و موظفین از جرگه شعر و شعار خارج شوند و عمل‌گرایانه درک کنند که صنعت زنبورداری ایران بالاترین پتانسیل‌های اقتصادی را برای تولید دانش‌بنیان و کارآفرین دارد و وقت آن رسیده که زنبورداران قهرمان گرده‌افشان، غبار غم از دل بزدایند و گشایشی در حل مشکلاتشان شود. زنبورداران مولدی که نگاهبان امنیت غذایی و تنوع زیستی و پاسدار رشد کمیت و کیفیت کشاورزی این سرزمین هستند. به امید رسیدن به آن روز، دوستان شما در پایگاه خبری عسلنا، ضمن تبریک و شادباش نوروز باستانی به عموم این عزیزان و جمیع مخاطبان، آرزومندند این سال برای زنبورداران سرشار از شهد شیرین، کاهش تلفات، برکت و فراوانی و شادی و سلامتی باشد و با توجه بیشتر سیاستگذاران و مدیران موظف این صنعت، روزبه‌روز شاهد کاهش مشکلات و هموار شدن مسیر رشد و توسعه زنبورداری باشیم. انشا الله/

یادداشت: مهدی رفائی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *