جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شنبه 06 مرداد 1403
شنبه 06 مرداد 1403

-

2

کد خبر : 698

18 اردیبهشت 1402

برداشت عسل وحشی توسط سوداگران را گزارش دهید

عسل وحشی
عسل وحشی
سازمان محیط‌زیست کشور در جهت حراست از گونه‌های زنبور وحشی ایرانی و به هم نخوردن اکوسیستم طبیعی این موجودات سودمند برای باروری جنگل‌ها و مراتع و در پی برداشت بی‌رویه عسل وحشی توسط سوداگران و فروش باقیمت‌های بسیار بالا، اقدام به ممنوعیت برداشت و برخورد با این عوامل کرده است که عموم دوستداران طبیعت و زنبورعسل نیز باید در جهت حراست از زنبورها با این عوامل نابودی اکوسیستم مقابله و مراتب تخلف را به سازمان‌های متولی گزارش دهند.

به گزارش بینا نیوز، در سال‌های اخیر بازار داغی برای فروش عسل وحشی در کشور به راه افتاده است که در این میان عده‌ای از متقلبین نیز ضمن تبلیغات وسیع در فضای مجازی اقدام به فروش عسل‌های معمولی دستکاری‌شده به‌عنوان عسل وحشی با ذکر قابلیت‌های اغراق گونه پرداختند و این نوع عسل از کیلویی 500 هزارتا حدود یک‌میلیون تومان و بالاتر در این بازار مکاره قیمت خورده است.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، از طرفی دستیابی این سوداگران به منابع عسل وحشی با برهم زدن اکوسیستم و تخریب سکونتگاه‌ها و حریم این زنبورهای وحشی طبیعت را به همراه خواهد داشت و علاوه بر برهم زدن نظم طبیعت و مخاطرات فیزیکی در دستیابی به این منابع در نقاط صعب‌العبور کوهستانی و جنگلی، این اقدام سوداگرانِ به‌صورت افراطی باعث کاهش جمعیت این زنبورها و انقراض آن‌ها در سال‌های بعد و به دنبال آن کاهش باروری درختان جنگلی و اکوسیستم مرتعی بکر در نقاطی از کوهستان‌های شمال و غرب کشور خواهد شد.

به گزارش مرجع خبری تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، در این زمینه سازمان محیط‌زیست کشور نیز اقدام به نظارت‌های بازدارنده در این خصوص کرده و ممنوعیت برداشت عسل گونه‌های وحشی زنبور در استان همدان و برخی نقاط دیگر را در دستور کار قرار داده است.

معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، تصریح کرد: هرگونه برداشت از عسل تولیدی گونه‌های وحشی زنبور و مشتقات آن در این استان ممنوع است.

مهدی صفی خانی افزود: گونه‌های وحشی زنبورعسل با توجه به شرایط اقلیمی و کوهستانی استان همدان، در نقاط سخت گذر و صعب‌العبور نسبت به ایجاد کندو و تولید عسل به میزان نیاز و مصرف غذایی خود اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی مواقع شاهد حضور افراد سودجو در این مناطق و جستجو برای یافتن کندوی زنبور وحشی باهدف برداشت عسل هستیم که با این کار کندوی زنبور‌ها نیز از بین می‌رود.

معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان عنوان کرد: این اقدام منجر به تخریب کندو و وابستگی «کُلنی» زنبور‌های عسل به کندو و درنهایت مرگ و از بین رفتن زنبور‌ها با گذر زمان می‌شود.

صفی خانی ادامه داد: با توجه به نقش زنبور‌ها در حفظ تنوع زیستی و کارکرد مثبت اکوسیستمی این‌گونه جانوری در طبیعت، هرگونه برداشت عسل وحشی از مناطق حفاظت‌شده استان همدان ممنوع است.

عسل وحشی در شکاف تنه درختان بلند و شاخه‌های بلند آن‌ها و نیز در غارهای کوهستانی و مناطق صعب‌العبور در اثر فعالیت گونه‌های وحشی زنبورعسل تولید می‌شود و در استان‌های بوشهر (قشم، میناب)، کهنوج، کرمانشاه، همدان و بخش‌هایی از آذربایجان و کردستان یافت می‌شود.

به گزارش بینا نیوز، دوستداران محیط‌زیست و زنبورعسل در هم صورت مشاهده برداشت عسل وحشی، به‌صورت سازمان‌یافته وظیفه‌دارند برای جلوگیری از آسیب به این حشرات سودمند مراتب را به ادارات محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و پلیس اطلاع دهند، با افراد متخلف طبق قانون برخورد و با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی می‌شوند./

از خبر خبرگزاری صدا و سیما در بخشی از خبر استفاده شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *