جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شنبه 06 مرداد 1403
شنبه 06 مرداد 1403

-

10

کد خبر : 713

18 اردیبهشت 1402

فرهنگ سازی مصرف صحیح دارو از الزامات صنعت زنبورداری است

غفوری، کارشناس مسئول زنبور عسل استان قزوین
غفوری، دامپزشک
مهندس اسماعیل غفوری با بیان اینکه، داروهای زنبورداری خوبی در کشور موجود است، گفت: زنبوردار ما به دلایل اقتصادی یا عدم وجود سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی، به‌طور مناسب و از داروهای مفید استفاده نمی‌کند و به سراغ داروی قاچاق و ارزان رفته و تلفات کلنی‌ها را بر خود تحمیل می‌کند.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، یک پژوهشگر سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما در بیماری بحث پیشگیری و درمان را داریم ولی در بحث آفت‌های زنبورعسل و کنه واروا، باید حتماً کنترل صحیح صورت پذیرد، اظهار کرد: کنه واروا، بزرگ‌ترین مشکل زنبورداری جهان است که باید با استفاده از دارو و تکنیک و ترکیب این‌ها، روش‌های بیوتکنیکال، محدود کردن ملکه، تله نر و کم کردن تخم‌ریزی، مدیریت و کنترلی جامع بر این آفت داشته باشیم.

مهندس اسماعیل غفوری در گفتگو با بینا نیوز، تصریح کرد: در بحث داروهای قاچاق متأسفانه متولی دقیقی وجود ندارد و سازمان دامپزشکی هم برنامه و نظارتی در این خصوص نداشته است.

 داروهای غیرقانونی در نمایشگاه‌ها و ژورنال‌ها تبلیغ می‌شود

به گزارش مرجع خبری تحلیلی علمی آموزشی صنعت زنبورداری ایران، وی افزود: حتی متأسفانه گاهی در ژورنال‌های رسمی کشور نیز این داروها معرفی و تبلیغ‌شده و حتی در نمایشگاه‌های مختلف این داروهای قاچاق در غرفه‌های مختلف تبلیغ رسمی شده و به فروش می‌رسد.

این کارشناس ارشد زنبورداری، ادامه داد: داروهای ارگانیک به‌وفور وجود دارد و انواع اسیدها آلی و داروهای محوری زنبورداری نظیر اسید فرمیک، اسید اگزالیک، ژل فرمیک، ژل آپیگارد، نوار تیموار و داروی هایوکلین در اغلب داروخانه‌های دامپزشکی کشور، وجود دارد.

غفوری با بیان اینکه به دلیل سریع و راحت نبودن مصرف داروهای ارگانیک، بیشتر زنبورداران برای آسودگی خود از مواد دارویی شیمیایی استفاده می‌کنند و توجه کمتری به داروهای ارگانیک دارند، گفت: مبارزه‌های غلط، نشناختن داروی خوب و زمان نامناسب مصرف دارو، سبب شده که زنبورداران نتیجه نگیرند و از بازار دارویی کشور با توجه به وجود داروهای غیرمجاز شاکی باشند.

متولیان دولتی موظف‌اند برای «نوزما» دارو معرفی کنند

وی افزود: در بحث کنه‌ها وجود کمبود و داروی معرفی نشده، قابل‌قبول نیست ولی در مورد آفت نوزما که در سال‌های اخیر به بیماری غالب کشور تبدیل‌شده، این مشکل کمبود دارو یا عدم معرفی داروی دقیق و پایه وجود دارد که سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی موظف هستند که داروی خارجی و ایرانی در این مورد شناسایی و به زنبورداران معرفی کنند.

کارشناس مسئول زنبورعسل در استان قزوین در خصوص قیمت داروهای دامپزشکی، عنوان کرد: داروهای شیمیایی زنبورداری، با ارز دولتی وارد می‌شود و قیمت تعزیراتی دارد و توسط وزارت جهاد جدول قیمتی معرفی‌شده و نظارت می‌شود، ولی در مورد داروهای ارگانیک چون مصرف آن‌ها صرفاً در زنبورداری نیست و در دیگر صنایع و حوزه‌های پرورشی هم استفاده می‌شوند، ممکن است، قیمت‌های مختلفی داشته باشد.

عدم مدیریت اقتصادی و هزینه نکردن برای دارو، از علل تلفات کلنی‌ها

وی اضافه کرد: متأسفانه مشکل اینجاست که زنبوردار ما انتظار دارد، در سال برای دارو مبلغ کمی در حد چند هزار تومان برای هر کندو هزینه کند و جواب بگیرد که برای همین به سراغ داروهای غیرمجاز می‌رود، درصورتی‌که در کشور نیوزلند، حداقل این هزینه در حد 40 تا 50 دلار فقط برای مبارزه با کنه واروا است.

غفوری یادآور شد: اگر هر زنبوردار برای کنترل آفت‌ها سالانه 30 تا 50 هزار تومان (که برای تهیه داروی مجاز و مناسب کافی است) برای هر کلنی مصرف و هزینه کند می‌تواند یک کلنی چندمیلیونی را حفظ کند.

وی ابراز کرد: دلیل اصلی آن‌هم کمبود نقدینگی در دست زنبوردار است که به غیراقتصادی کار کردن آن‌ها برمی‌گردد، برای اینکه بسیاری از زنبورداران، پا را به‌اندازه گلیم خود دراز نکرده و چند برابر ظرفیت و توان جسمی و مالی کلنی نگهداری می‌کند و از پس هزینه‌ها و نگهداری و مدیریت آن برنمی‌آید.

به گزارش بینا نیوز، این محقق و پژوهشگر در پایان، خاطرنشان کرد: فردی که توان نگهداری 20 کلنی دارد با نگهداری مثلاً صد کلنی، زمانی که سرمایه در گردش کافی ندارد به سمت تغذیه نامناسب و داروهای قاچاق و ارزان‌قیمت رفته و خود سبب هزینه و تلفات کلنی‌ها می‌شود./

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *