جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چهارشنبه 03 مرداد 1403
چهارشنبه 03 مرداد 1403

-

0

کد خبر : 682

18 اردیبهشت 1402

ضرورت احیای منزلت و کرامت زنبورداران و پاسداشت تولیدات طبیعی و مرغوب

زنبورداران
مشکلات زنبورداران
در زمانه ای که حمایت از تولید در حد حرف و حدیث و فشار مالیات بر قشر زحمتکش صنعت زنبورداری است، احیای شان و کرامت این قشر صبور و رنجدیده که چشمش بر آسمان و سقفش چادر و بالشش مار بیابان است از مهمترین رسالت های موجود برای مسئولین، مدیران و فعالان صنعت کشاورزی است چرا که بدون گرده افشانی این پاسبانان بی مزد طبیعت، نه تنها بقای کره خاکی در مخاطره است، بلکه امنیت غذایی تمامی جانداران تهدید می شود.

به گزارش بینا نیوز، در این سلسله نوشتار برآنیم تا فرهنگ سازی و زمینه ای ایجاد کنیم تا زنبورداران که مولد تولید پاک و شفابخش عسل و محصولات سلامت محور هستند به جایگاه واقعی در منزل و کرامت دست یابند.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، کشور عزیزمان علی‌رغم داشتن منابع گیاهی قوی و طبیعت چهارفصل، کوه‌ها، دشتستان‌ها و انواع گیاهان شهدزا و با داشتن یکی از بیشترین تعداد کلنی‌های زنبورعسل و تولید سالانه در جهان، متأسفانه سال‌هاست دست‌به‌گریبان مشکلات زیادی در صنعت زنبورداری است که حل این مصائب قطعاً سبب رشد و توسعه این صنعت و ثروت آفرینی ملی خواهد شد.

مرجع خبری تحلیلی آموزشی صنعت زنبورداری ایران، در این گزارش تحلیلی پیش رو تلاش دارد تا کلیدواژه‌های رسیدن به این توسعه و تعالی را مرور کرده و به مهم‌ترین اولویت‌هایی که باید توسط متولیان، فعالان و دلسوزان صنعت بدان توجه  ویژه شود، پرداخته است.

  • حفظ کرامت زنبورداران و تسهیل فعالیت اهالی صنعت زنبورداری:

زنبورداری از سخت‌ترین مشاغل موجود در جهان است و یک زنبوردار در زمان واحد بارِ چند شغل را به دوش می‌کشد، مثل عشایر کوچ می‌کند، مثل کشاورز در آفتاب کار می‌کند و مثل دامداران به وارسی آب و غذای زنبورها می‌پردازد، بخشی از وظایف یک دامپزشک را در دفع آفات و بیماری‌ها انجام می‌دهد و مثل یک راننده بیابان، کندوهایش را با کامیون جابجا می‌کند. شب و روز ندارد، دور از خانواده در چادر می‌خوابد و سرما و گرما و زندگی در شرایط سخت را تجربه می‌کند.

حالا سؤال اینجاست که چرا چنین زحمتکشانی باید ازلحاظ اقتصادی حتی حداقل‌هایشان هم تأمین نشود و دچار مشکلات معیشتی باشند؟

یا تولیدکننده‌ای که با سرمایه‌گذاری و هزار زحمت توانسته کارگاهی را دایر کند و اشتغال‌زایی کند، چرا باید با مشکلات و سختگیری‌های هرروزه در اعطای مجوزها، بازرسی‌ها و رفع‌ورجوع موانع اداری روبرو باشد و در بروکراسی موجود، ناامید و سرافکنده شود؟

وظایف متولیان دولتی و خصوصی دراین‌باره چنین است:

  • ایجاد بی‌چون‌وچرای بیمه تأمین اجتماعی برای همه اهالی صنعت زنبورداری و تکمیل خدمات درمانی و بازنشستگی این قشر زحمتکش.
  • رفع بوروکراسی اداری و موانع در صدور مجوزها .
  • اعطای تسهیلات حساب‌شده و کارشناسی شده به افراد واجد شرایطی که طرح و برنامه خاصی برای توسعه کسب‌وکار دارند و نظارت بر چگونگی مصرف وام‌ها.
  • حمایت مالی و معنوی از کارآفرینان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان موفق هر شهرستان.
  • ارزش‌گذاری به تولیدات پاک و طبیعی و قیمت‌گذاری، گرید بندی و اعطای استانداردهای منصفانه برای ایجاد تفاوت محسوس میان متقلبین و تولیدکنندگان اصیل و ایجاد شکاف ارزشی و اقتصادی میان محصولات باکیفیت و تولیدات تقلبی و زنبور ندیده.

مبارزه با تقلب و بی‌کیفیتی و پاسداشت محصولات مرغوب:

به گزارش بینا نیوز، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اهالی صنعت زنبورداران، رخنه متقلبین در این صنعت و تولید محصولات زنبور ندیده، پاتیلی، دست‌ساز و بی‌کیفیت است.  شوربختانه این فساد تولید و اقتصادی تا جایی بروز کرده که شاهدیم برندهایی که با تبلیغات توانستند اسم‌ورسمی در کشور به هم بزنند با تکیه‌بر سرمایه مافیاهای بزرگ، دست به تولید عظیم روزانه این محصولات بی‌کیفیت و تقلبی کرده و با بسته‌بندی‌های شکیل و برندهای متنوع روانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سامانه فروش کشور می‌کنند. در این میان این متقلبین با تبلیغاتی نظیر «دوتا بخر، سه تا ببر» و ایجاد جوایز متعدد، حتی شأن این محصول مغذی و گران‌بهایی را که خداوند در قرآن با عنوان« فیه شفاء لناس» از آن یاد نموده را پایین می‌آورند.

محصولاتی که بدون دخالت زنبور و به‌صورت جوشاندن شکر و مصنوعات قندی در پاتیل‌های صنعتی، تولیدشده و حتی ارزش غذایی مربا و شهدهای شربتی را هم ندارد.

این تولیدات که با مصرف مواد قندی مضر آن، سبب به وجود آمدن دیابت و انواع بیماری‌ها شده، متأسفانه در سایه بی نظارتی و نفوذ مافیای مواد غذایی در سازمان‌های نظارتی به اسم عسل و حتی عسل طبیعی به فروش می‌رود.

دیگر خیانت این سوداگران، رقابت ناسالم با محصولات طبیعی و سالم در بازار قیمت و فروش است به‌طوری‌که مثلاً اگر یک کیلو عسل تغذیه‌ای باقیمت 80 هزار تومان و یک کیلو عسل طبیعی مرغوب باقیمت 150 هزار تومان به فروش می‌رسد، شاهدیم که این متقلبین شهدهای دست‌ساز خود را با نصف این قیمت عرضه کرده و با فریبکاری مانع به فروش رفتن محصولات باکیفیت و طبیعی می‌شوند.

وظایف متولیان دولتی و خصوصی در قبال این تولیدات چنین است:

  • سیاست‌گذاری و رایزنی با مجلس برای وضع قوانین جدید و پیشگیرانه برای مبارزه با متقلبین و سوداگران تولید عسل و مواد غذایی تقلبی
  • نظارت دقیق بر اماکن بسته‌بندی و کشف کارگاه‌های زیرزمینی بی مجوز و بازرسی دقیق تولیدات و مبارزه بدون اغماض با تولیدات دست‌ساز، پاتیلی و زنبور ندیده.
  • شناسایی و دستگیری عوامل متقلب و امحای محصولات بی‌کیفیت و اختصاص جریمه‌ها و احکام سنگین بازدارنده و قرار گرفتن این افراد در لیست سیاه برای بازنگشتن به فعالیت‌های مفسدانه قبلی.
  • قیمت‌گذاری دقیق محصولات و گرید بندی و استاندارد اجباری دوگانه برای محصولات طبیعی و تغذیه‌ای و مبارزه بی‌امان با افراد خاطی که از این استانداردها عدول می‌کنند.
  • بازرسی دقیق فروشگاه‌ها و انبارهای زنجیره‌ای و برخورد جدی با صاحبان برندهای تولید انبوهی که در سایه بزرگ بودن صنایع خود و رفاقت با مافیا، سهم بزرگی از بازار را تصاحب کرده و به توزیع عسل بی‌کیفیت به نام عسل طبیعی می‌پردازند.
  • تعیین جوایز و تسهیلات برای تولیدکنندگان مرغوب و حمایت بیشتر از زنبورداران و صنایع تولیدی که قانونمند به تولید پاک دست می‌زنند.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران،  امید است این تحلیل‌ها و راهکارها، سبب عبور از موانع موجود شود و روزی را شاهد باشیم که زنبوردار و اهالی درستکار صنعت زنبورداری به کرامت ذاتی خود رسیدند و توانستند منزلتی را که شایسته آن هستند را به دست آورند./

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *