جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شنبه 06 مرداد 1403
شنبه 06 مرداد 1403

-

6

کد خبر : 696

18 اردیبهشت 1402

زنبورداران ژل رویال را تک‌محصولی و تخصصی تولید کنند

استاد محمدرضا کوهی
محمدرضا کوهی بنیان گذار تولید ژل رویال ایران
مدرس ارشد تولید ژل رویال ضمن تشریح موقعیت‌ها و مراتع مناسب برای تولید ژل رویال، سفارش کرد: فردی که بخواهد در تولید ژل رویال موفق باشد، تک‌محصولی و تولید تنها ژل رویال بهتر است، تولیدکنندگان موفق ما در کشور و جهان نیز این کار را به‌طور تخصصی و تک‌محصولی انجام می‌دهند.

به گزارش بینا نیوز، بنیان‌گذار آموزش و تولید ژل رویال کشور در پاسخ به این پرسش که کدام مراتع ایران و تحت چه شرایطی برای تولید ژل رویال مناسب است؟ گفت: مراتعی که یک جریانی از گرده جاری باشد، همین کفایت می‌کند و حتی وجود شهد نیز الزامی نیست و می‌توان از شهدهای مصنوعی استفاده کرد و اگر کمی شهد هم در آن مراتع وجود داشته باشد که عالی است.

استاد محمدرضا کوهی، در گفتگو با دیده بان صنعت زنبورداری ایران، تصریح کرد: ولی جاهایی که جریان پایدار شهد وجود دارد مثلاً مزارع یونجه و گشنیز، مرکبات یا جاهایی که گیاهان شهدی مثل گون و کُنار به‌وفور یافت می‌شود، برای تولید عسل و دیگر محصولات مناسب است ولی برای تولید ژل رویال مطابقت ندارد.

وی با تأکید بر وجود جریانی از گرده و جریان ضعیفی از شهد برای تولید ژله، مراتعی که انباشتگی گیاهی ندارند را برای استحصال ژل رویال مناسب دانست.

این پژوهشگر ارشد، اظهار کرد: اولویت‌های لازم برای توسعه تولید ژل رویال کشور این است که باید آموزش‌ها و کارگاه‌های کاربردی باید تداوم یابد و در شهرستان‌های کم برخوردار هم رواج پیدا کند.

به گزارش مرجع خبری تحلیلی آموزشی صنعت زنبورداری ایران، کوهی، یادآور شد: به‌عنوان فردی که بخواهد در تولید ژل رویال موفق باشد، تک‌محصولی و تنها تولید ژل رویال بهتر است و تولیدکنندگان موفق ما در کشور و جهان نیز این کار را به‌طور تخصصی و تک‌محصولی انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: ژل رویال می‌تواند صنعت زنبورداری را از تک‌محصولی و اتکای صرف به عسل، نجات دهد، ولی برای تولید موفق این محصول بهتر است زنبوردار صرفاً به تولید ژل اقدام کند تا توانش وقف این کار بشود.

این محقق ژل رویال، عنوان کرد: زمانی که از رهایی از تک‌محصولی حرف می‌زنیم، منظور ما رهایی صنعت زنبورداری از تک‌محصولی است ولی زنبوردار می‌تواند تک‌محصول و متخصص در یک زمینه باشد، مثلاً صرفاً گرده تولید کند، عسل تولید کند یا فقط ژل رویال تولید کند تا موفق‌تر باشد.

به گزارش بینا نیوز، بنیان‌گذار صنعت ژل رویال ایران در پایان خاطرنشان کرد: از منظر عدالت اجتماعی ما باید زنبورداری نداشته باشیم که اکنون بخواهد ژل رویال تولید کند ولی آموزش لازم را نتواند ببیند و باید پوشش علمی و آموزشی ما برای توسعه این صنعت به همه شهرستان‌ها نفوذ پیدا کند./

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *