جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شنبه 06 مرداد 1403
شنبه 06 مرداد 1403

-

5

کد خبر : 718

18 اردیبهشت 1402

مقاوم شدن آفت ها و استفاده نادرست دلیل مشکلات دارویی زنبورداران

اسماعیل غفوری، دامپزشک
اسماعیل غفوری
مهندس اسماعیل غفوری با بیان اینکه اکثر داروهای ارگانیک و شیمیایی لازم در کشور وجود دارد، تصریح کرد: مشکل کمبود دارو نیست بلکه استفاده ناصحیح یا در زمان غیر مناسب و عدم شناختن داروهای مؤثر و مقاوم شدن آفت‌ها به داروهای موجود است که سبب سردرگمی زنبورداران و تلفات و هزینه می‌شود و مشکلات مالی آن‌ها را به سمت داروی قاچاق سوق می‌دهد.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، یک کارشناس ارشد زنبورداری کشور، در خصوص داروهای زنبورداری موجود در کشور، اظهار کرد: کلیه داروهای موردنیاز ارگانیک و شیمایی در داروخانه‌های دامی کشور موجود است ولی متأسفانه داروهای قاچاق هم در بازار به‌صورت غیرقانونی وجود دارد و به‌وفور استفاده می‌شود.

مهندس اسماعیل غفوری در گفتگو با بینا نیوز، تصریح کرد: یکی از دلایل فروش و مصرف داروهای قاچاق و از رده خارج، قیمت بسیار پایین‌تر به سبب نداشتن عوارض گمرکی و واردات غیرقانونی است که اکثر این داروها غیراستاندارد یا تقلبی هستند و سبب تلفات کلنی‌ها و تحمیل هزینه زیادتر بر زنبورداران می‌شوند.

وی افزود: داروهای شیمیایی نیز چون در کوتاه‌مدت تأثیر گذاشته و سریع‌الاثر بوده و استفاده راحت دارند (مثلاً یک نوار ساده را زنبوردار از جعبه خارج کرده و در کندو می‌گذارد) بسیاری از زنبورداران به مصرف آن تمایل پیدا کردند ولی از مشکلات این داروهای شیمیایی غافل هستند.

به گزارش مرجع خبری تحلیلی  علمی آموزشی صنعت زنبورداری ایران، کارشناس مسئول زنبورعسل در استان قزوین، ادامه داد: این دسته داروهای شیمیایی چند مشکل‌دارند؛ اول اینکه بسیاری از نوارهای تحت عنوان ساخت چین، اصلاً به این کشور تعلق ندارد و با توجه به صحبت‌هایی که با شرکت‌ها و کارشناسان چینی در نمایشگاه‌های ترکیه و اربیل عراق داشتیم، اذعان می‌کردند که این نوارها فیک بوده و ساخت چین یا شرکت آن‌ها نیست.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر اینکه در مبحث دارو و موارد علمی با مواد مؤثره سروکار داریم نه شرکت سازنده و مواد مؤثره موجود در نوار «آپیستان» یا «فلومترین» که در نوار «بایوارول» و سایر داروهای موسوم به چینی هست، چون سه یا چهار دهه هست که از این داروها در جهان استفاده‌شده است، آفت‌ها و کنه واروا نسبت به این مواد مؤثره مقاوم شدند و دیگر تأثیر چندانی بر آن‌ها ندارد.

غفوری، یادآور شد: با فرض اینکه شما حتی نوار و دارویی مجاز و استاندارد مثلاً نوار «آپیستان» یا «بایوارول» مجاز هم مصرف کنید و ارجینال باشند با توجه به جمعیت کنه موجود در کلنی‌های کشور، نسبت به ماده مؤثره این داروها مقاومت شیمیایی ایجادشده و به خاطر همین وقتی زنبوردار استفاده می‌کند، پاسخ خوبی نمی‌گیرد.

وی افزود: به خاطر همین مورد، زنبوردار گمان می‌کند که داروها تقلبی شده یا اثرشان کم شده است. درصورتی‌که این درست نیست و پاسخ نگرفتن زنبوردار بخشی به استفاده نادرست خود او ازنظر نوع و زمان و میزان و نحوه مصرف برمی‌گردد و دلیل دیگر هم همین مقاومت کنه‌ها در برابر ماده مؤثره موجود در این داروهای قدیمی است.

به گزارش بینا نیوز، این پژوهشگر سازمان جهاد کشاورزی، بابیان اینکه مسئله‌ای که زنبوردار در مورد مشکل کمبود دارو یا نامرغوب بودن داروها، بیان می‌کند یا اینکه می‌گویند داروی مورد تائید و استاندارد وجود ندارد، چندان هم درست و دقیق نیست، گفت: بسیاری از زنبورداران در حال حاضر از همین داروهای اسیدی و ارگانیک یا بعضاً شیمیایی معرفی‌شده به‌صورت دقیق و نحوه درست مصرف می‌کنند و مشکل دارویی هم ندارند.

غفوری، ادامه داد: البته در برخی زمان‌ها یا در پیک مصرف و نیز در برخی مقاطع و تعدادی شهرها ممکن است یک دارو نایاب شود ولی این مشکل پایدار نیست، اما در موردبحث قاچاق و داروهای فیک، همیشه این مشکل وجود داشته و زنبورداران باید به سمت داروهای مورد تائید بروند و از داروخانه‌های مجاز تحت نظارت سازمان جهاد و دامپزشکی کشور خرید کنند.

به گزارش دیده بان صنعت زنبورداری ایران، این محقق ارشد در پایان با ذکر اینکه در مورد کنه واروا مشکل دیگر این است که به‌صرف مصرف دارو نباید انتظار قطع شدن زنجیره کنه‌ها را داشت، خاطرنشان کرد: باید همراه درمان، بحث کنترل کنه با استفاده از روش‌های ترکیبی و جامع انجام شود و این مدیریت در همه ماه‌ها و فصول دنبال شود تا نتیجه لازم حاصل گردد./

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
انتقال به شبکه‌های اجتماعی
ارسال دیدگاه در رابطه با این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *